Ragaszkodva a szokásokhoz, az idei év végén is jelentkezünk már-már hagyományossá váló toplistánkkal, amelyben a 2018-as esztendő legjobb alkotásait – filmek és sorozatok terén egyaránt – szeretnénk nektek összegyűjteni. Természetesen tudjuk, hogy nem létezik olyan lista, amely mindenkinek a tetszését elnyerné, de szerkesztőink igyekeztek legjobb tudásukhoz mérten (olykor a szubjektivitástól is elvonatkoztatva) pontozni.
A korábbiakhoz hasonlóan nem csupán a hagyományos értelemben vett horrorfilmek közül válogattunk, hiszen mind egyéni, mind összesített téren helyet kaptak a sci-fi, vagy a thriller műfajába sorolható alkotások. Újításként néhány figyelemre méltó sorozatot kiemeltünk, illetve a legnagyobb csalódásokat is listázuuk, mivel ez utóbbiból idén szintén nem szűkölködtünk. A 2018-as év a szokottnál is több olyan alkotással ajándékozott meg bennünket, amelyek olykor extrém módon megosztották szerkesztőségünket. Ennek köszönhetően még az átlagosnál is nehezebb volt a rangsor összeállítása – higgyétek el, nagyon nem egyszerű feladat tíznél is több horrorrajongó egyéni toplistájából egy kollektív valamit kihozni. Bonyolult számolgatás és nem kevés vita után végül megszületett a végeredmény, amely így fest:
10. Hell Fest (Horror Park) – kritika
Listánk tizedik helyezettje a Hell Fest, amely a slasher-filmek romantikáját szerette volna feleleveníteni, és ahogy láthatjuk, egészen sikeresen tette mindezt.
9. Véronica – kritika
A valós élet egy máig megoldatlan rejtélyes ügyéből inspirációt nyerő spanyol horror az ördögűzős filmek szerelmeseinek kedvence lett, azonban mindenki számára nyugodt szívvel ajánljuk.
8. Marrowbone (Menedék) – kritika
Az árvaház írójának alkotása, amely ügyesen ötvözi a a dráma a thriller és a horror elemeit.
7. Hereditary (Örökség) – kritika
Szerkesztőségünket igencsak megosztotta a több helyen is az év horrorjának titulált Hereditary, azonban minden ellentmondás és negatív kritika ellenére biztos pozíciót szerzett magának listánk hetedik helyén.
6. The House That Jack Built (A ház, amit Jack épített) – kritika
Lars von Trier legújabb, nem nagy meglepetésre botránnyal debütáló filmje, amely egy sorozatgyilkos elméjébe kalauzolja el a nézőt.
5. UFO – kritika
Szerkesztőségünk sci-fis részlegének tetszését igencsak elnyerte a film, amelyben Gillian Anderson azt teszi, amit már szinte elvárhatunk tőle – idegenek után nyomoz, ám ezúttal egy kicsit máshogyan.
4. Annihilation (Expedíció) – kritika
Kicsivel maradt le a dobogóról az év talán legjobban várt sci-fije, ami nem nélkülözi a neo-szürrealista elemeket, és a meghökkentő megoldásokat.
3. Summer of ’84 – kritika
A Stranger Things-analógia továbbra is biztos receptnek látszik, persze ennél azért több kellett ahhoz, hogy a Summer of ’84 elfoglalja a harmadik helyet listánkon.
2. Searching (Keresés) – kritika
Ezüstérmes az idei év egyik legkellemesebb meglepetése, a fordulatokban gazdag, lebilincselően izgalmas krimi-thriller, a Searching.
1. A Quiet Place (Hang nélkül) – kritika
Annak ellenére, hogy szerkesztőségünket igencsak megosztotta a képzeletbeli aranyérem birtokosa, az első helyezett 2018 egyik legjobban várt horrorja a Quiet Place.
Mivel számos olyan produkció akadt még, amelyek pusztán a matematika szabályainak köszönhették, hogy nem kerülhettek fel a szerkesztőségi tagok egyéni favoritjaiból összeállított tízes listára, mindenképpen érdemes kitérni néhányukra. Ilyen például a The Ritual, amely jóval több afféle brit Blair Witch Project-nél, az igencsak naturálisra sikeredett Apostle, vagy a Stephanie. Sci-fi frontról épphogy lemaradt toplistánkról a gamer-közönséget megcélzó Ready Player One, a poszt-apokaliptikus filmek kedvelői közül pedig többek elégedettek voltak a Martin Freeman főszereplésével készült Cargo-val is.
Évértékelőnk azonban ezzel még nem ért véget. 2018 ugyanis jó pár remek sorozattal is megörvendeztetett bennünket, amelyek közül most konkrétan ötöt emelnénk ki.
The Terror
A Dan Simmons regénye alapján készült sorozat legerősebb pontja az atmoszféra, amely kiválóan alkalmas arra, hogy a képernyő elé szegezze a nézőt.
The Haunting of Hill House
A drámát és a horrort epizódról epizódra különféle arányban vetített sorozat szintén megérhet egy próbát a műfaj szerelmeseinek.
Dark – kritika
Hatalmas palettáról válogattak a német Dark készítői, amikor összeállították a témaköröket, amit a széria mindösszesen tíz részes első évadja során érint. A sorozat a filozófiától a teológián át modern tudományos kérdésekig rengeteg, érdekesebbnél érdekesebb kérdést boncolgat.
Altered Carbon
Sokak tetszését nyerte el az idén rajtoló sorozatok közül az Altered Carbon is, amely a sci-fi, a dráma és a krimi műfajait vegyíti remek módon.
The Alienist
Nyomozás egy kegyetlen sorozatgyilkos után az 1890-es évek-béli New York utcáin át. A sorozat hangulata leginkább a Johnny Depp főszereplésével készült From Hell-t idézi.
Sajnálatos módon az idei esztendő alkalmával is többször megtréfáltak bennünket, horror-rajongókat. Akadt ugyanis számos olyan “műalkotás”, amely nemhogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de még a “gyenge átlagos” jelzőre sem szolgált rá. Elszalasztott lehetőségek, arconköpött legendás nevek, botrányos teljesítmények. Következzen három olyan film, amelyek a legnagyobb csalódást jelentették szerkesztőségünk tagjai számára.
The Nun (Az Apáca) – kritika
Nem túlzás azt állítani, hogy a The Nun 2018 egyik legnagyobb dobása lehetett volna a horror-műfaj számára, ha továbbra is képesek a készítők a Conjuring-univerzum által garantált színvonalat tartani. Jól tudjuk azonban, hogy a “ha”-val kezdődő mondatok hogyan folytatódnak, így a The Nun sorsa is igencsak szomorú véget ért, legnagyobb bánatunkra. Reménykedhetünk csupán, hogy a franchise folytatásai kárpótolnak bennünket a jövőben.
Predator (A ragadozó) – kritika
Rengetegen várták minden idők legismertebb sci-fi szörnyének ismételt visszatérését, azonban a rajongóknak ezúttal csalódniuk kellett. Az értelmezhetetlen, logikátlan történetvezetés, valamint az erőltetett kísérlet arra, hogy a készítők túllépjenek a szórakoztató akció-sci-fi keretein, végképp megpecsételte a 2018-as Predator sorsát.
Winchester (Szellemek háza) – kritika
Az igaz történet alapján-jelzővel ellátott Winchester lehetett volna a szellemházas horrorok egyik új etalonja, de sajnálatos módon a készítők nem éltek a lehetőséggel. A jelmeztervezők és a díszletesek egyébként kiváló munkája pedig önmagában kevés volt ahhoz, hogy a filmet megmentse a bukástól.
Mindent összevetve a 2018-as év telis-tele volt pozitív és negatív csalódásokkal egyaránt, és akárhogy is értékeljük a megtekintett filmeket, a felhozatal mennyiségét tekintve semmiképp nem lehetett okunk panaszra. Reméljük hasznosnak bizonyult ez a kis összegző cikk, amely egyben szolgálhat természetesen vitaindítóként is: bátran fejtsétek ki véleményeteket – akár egyetértetek, akár nem – itt, a cikk alatt kommentben, vagy Facebook-oldalunkon!
Be the first to comment on "2018 Top 10 – Szerkesztőségi toplista"